본 연구에서는 학교급식에서 친환경 급식의 날을 운영하는 초등학교와 중학교, 운영하지 않는 초등학교와 중학교 학생의 친환경 농산물에 대한 인식과 학교급식 만족도를 조사하여 친환경 급식의 날 운영 특성과 문제점을 파악하고 학교급식의 질과 만족도 향상에 기여할 수 있는 기초자료를 제시하고자 실시하였다. 친환경 급식의 날을 운영하는 초·중학생의 친환경 농산물에 대한 인식에서 운영교 학생은 친환경 농산물이란 유기농산물이라고 답한 비율이 높은 반면, 비운영교 학생은 무농약 농산물이라고 답한 비율이 높았다. 친환경 농산물을 선택하는 방법은 초·중학생 모두 품질인증표시를 보고 구분한다는 응답이 가장 높았다. 가정에서 친환경 농산물을 사용하는 빈도는 초등학생의 경우 친환경 급식의 날 운영교에서 매일 사용한다는 응답이 42.1%로 비운영교의 25.0%보다 유의하게 높았다(p<0.01). 학생의 친환경 급식의 날 운영에 따른 급식만족도는 친환경 급식의 날을 운영하는 초등학교와 중학교가 운영하지 않는 학교에 비해 유의적으로 높게 나타났다(p<0.05). 이상의 연구결과를 종합할 때 친환경 급식의 날을 정기적으로 운영하는 초등학교와 중학교의 학생들의 학교급식 만족도가 비운영교의 학생에 비하여 높았다. 앞으로 학교급식에서 학생들의 기호를 고려한 메뉴 개발 및 조리법의 다양화 등으로 우수하고 안전한 친환경 농산물의 사용을 보다 폭넓게 확대하는 방안에 대한 노력이 이루어져야 할 것이다.
The superiority and safety of eco-friendly agricultural products are well-known. The purpose of this study is to provide fundamental data for creating a safe food culture, to improve the quality of school food services, and to increase student satisfaction with school food services. We compared the perception of eco-friendly agricultural products and food service satisfaction between students with and without exposure to a dedicated event for learning about eco-friendly products (an Eco-friendly Food Service Day) in elementary and middle school. When students were asked to define eco-friendly products, “organic products” was a highly frequent response in schools with an Eco-friendly Food Service Day, while “pesticide-free products” was a highly frequent response in school without this event. For most students, a factor in choosing eco-friendly products was a quality certification mark. Students from elementary schools with an Eco-friendly Food Service Day had a higher frequency of using eco-friendly agricultural products at home compared to students from schools without the event (p<0.01). In addition, the satisfaction with school food service was higher in schools with an Eco-friendly Food Service Day (p<0.05). These results suggest it is important to promote the use of superior and safe eco-friendly agricultural products while developing a variety of menus considering students" preferences.