최근 새로 건설되는 철도 노선에는 대부분 유지 보수 비용이 저렴한 콘크리트궤도가 부설되고 있다. 그러나 콘크리트궤도의 경우, 허용되는 침하기준이 30mm 이하로 매우 엄격하게 관리되어야 한다. 따라서 궤도 하부의 토공노반(강화노반, 상부노반, 하부노반)의 침하에 대한 침하관리가 필수적으로 요구되고 있다. 이를 위해서는 먼저 이들 노반 재료의 침하특성에 대해 보다 정확한 이해와 데이터의 축적이 우선되어야 할 것이다. 이에 본 연구에서는 노반 재료를 대상으로 대형오이도미터시험과 삼축압축시험을 통해 여러 입도조건, 함수비 변화조건, 반복하중 조건 등에 의한 장기침하특성을 평가하였다.
Recently, the new railway is mostly constructed in a concrete slab track whose maintenance cost is relatively lower. In the case of concrete slab track, the allowable settlement is about 30mm. Therefore, a lot of attention is required for a settlement of the earthwork(reinforced trackbed, upper subgrade, under subgrade) under the track. To this end, more experimental data should be accumulated through the tests for these materials. In this study, we evaluate the long-term settlement of reinforced trackbed materials by influencing factors such as repeated load, water content and grain size distributions using large triaxial test and large oedometer test.