단선 철도 노반과 기존 선로 법면에 짧은 보강재를 적용한 강성벽 일체형 철도노반을 설계 및 시공하였다. 국내에서 사용되고 있는 보강노반이 높이의 70%(0.7H) 수준의 보강재 길이를 적용하는데 비교하여, 본 설계 및 시공에서는 벽체높이의 30~40%(0.3~0.4H) 수준의 보강재를 사용하여 보강노반을 설계하고 시공하였다. 우선 짧은 보강재 적용에 대한 이론적 고찰을 실시하였다. 설계는 한국철도기술연구원에서 개발한 RSR(Reinforced Subgrade for Railways)를 사용하였으며, 연구원 부지내에 높이*폭*길이 (5m*6m*20m)의 실물 단선용 철도노반과 장항선 주포역 인근에 철도법면을 활용한 높이*폭*길이(7m*11m*40m)의 노반 2개소를 시공하고 안정성을 확인하였다.
The reinforced subgrades with short geogrid were designed and constructed. This design and construction methods use 30~40% of wall height as a reinforcement length, while the domestic standard apply with 0.7H reinforcement length. First of all, an analytical approach using short geogrids was introduced considering construction loading states. The design was performed with RSR(Reinforced Subgrade for Railways) program developed by KRRI. Two full-scale railroad subgrades were constructed to evaluate the safety of the reinforced subgrades. One was back-to-back type with 5m*6m*20m(H*W*L), the other with 7m*11m*40m(H*W*L) was the type constructed on an existing railway slope. We found that the reinforced subgrades with short geogrids have an enough safety.