목적: 전국(도 단위)에 개설된 안경원의 상권 분석을 통해 안경원 창업에 대한 기초자료를 제시하고자 한다. 방법: 2016년 6월 기준 소상공인시장진흥공단에서 제공하는 상권정보시스템을 활용하여 인구수와 가구 수, 안경원 개설수 그리고 임대시세를 통해 상권분석을 하였다. 모든 통계는 SPSS 18.0의 기술통계와 상관분석을 사용하여 유의수준 p<0.05로 통계 처리하였다. 결과: 전라북도 총인구수 1,868,395명, 임대시세 11,980원, 안경원수 492개, 밀집도 지수 1.88, 업소당 인구수 3,798명이었다. 경상북도 총인구수 2,687,823명, 임대시세 12,197원, 안경원수 484개, 밀집도 지수 1.60, 업소당 인구수 5,553명이었다. 전라남도 총인구수 1,905,177명, 임대시세 13,369원, 안경원수 402개, 밀집도 지수 1.26, 업소당 인구수 4,739명이었다. 충청남도 총인구수 2,037,780명, 임대시세 14,891원, 안경원수 384개, 밀집도 지수 1.25, 업소당 인구수 5,307명이었다. 충청북도 총인구수 1,564,283명, 임대시세 14,919원, 안경원수 320개, 밀집도 지수 1.05, 업소당 인구수 4,888명이었다. 경기도 총인구수 12,185,139명, 임대시세 26,074원, 안경원수 2,191개, 밀집도 지수 0.97, 업소당인구수 5,561명이었다. 강원도 총인구수 1,535,801명, 임대시세 15,343원, 안경원수 280개, 밀집도 지수 0.96, 업소당인구수 5,485명이었다. 제주도 총인구수 588,315명, 임대시세 12,111원, 안경원수 118개, 밀집도 지수 0.85, 업소당 인구수 4,986이었다. 경상남도 총인구수 3,319,042명, 임대시세 19,554원, 안경원수 620개, 밀집도 지수 0.64, 업소당 인구수 5,353명이었다. 결론: 지역별로 개설된 1개 안경원 당 인구수의 수치는 상업적인 측면에서는 잠재 소비군의 존재를 의미하지만, 안의료적인 측면에서는 환자의 의료접근도가 떨어짐을 의미하기도 한다. 또한 안경원 밀집도 지수가 높은 지역일 경우 경쟁의 치열함으로 인한 위험요소가 있음을 의미할 수 있다. 업소 당 인구수가 지역 평균이상이면서 업소 당 밀집도 지수가 전국 평균 대비 낮은 지역에 대한 우선 순위 창업 고려가 중요해보이며 자기자본의 한계치를 고려하여 임대시세로 대표되어지는 고정비용의 지출이 감당가능한 곳을 선별하는 것이 중요한 요소가 될 것이다.
Purpose: We wish to present basic research on starting an optical store by analyzing market boundaries around the country. Methods: We used the commercial district information system (2016.6) of Small Enterprise & Market Authority to analyze the market through population, the number of households and optical stores and rental prices. Statistical analyses were performed with descriptive statistics and correlation analysis with SPSS 18.0 (p<0.05). Results: Total population was 1,868,395, the rental price 11,980 won, the number of optical stores 492, density 1.88 and population per establishment 3,798 in case of Jeollabuk-do Province. Total population was 2,387,812, the rental price 12,197 won, the number of optical stores 484, density 1.60 and population per establishment 5,553 in case of Gyeongsangbuk-do Province. Total population was 1,905,177, the rental price 13,369 won, the number of optical stores 2,077, density 1.26 and population per establishment 4,739 in case of Jeollanam-do Province. Total population was 2,037,780, the rental price 14,891 won, the number of optical stores 384, density 1.25 and population per establishment 5,307 in case of Chungcheongnam-do Province. Total population was 1,564,283, the rental price 14,919 won, the number of optical stores 320, density 1.05 and population per establishment 4,883 in case of Chungcheongbuk-do Province. Total population was 12,185,139, the rental price 26,074 won, the number of optical stores 2,191, density 0.97 and population per establishment 5,561 in case of Gyeonggi-do Province. Total population was 1,535,801, the rental price 15,343 won, the number of optical stores 280, density 0.96 and population per establishment 5,485 in case of Gangwon-do Province. Total population was 588,315, the rental price 12,111 won, the number of optical stores 118, density 0.85 and population per establishment 4,986 in case of Jeju Special Self-Governing Province. Total population was 3,3,319,042, the rental price 19,554 won, the number of optical stores 620, density 0.64 and population per establishment 5,353 in case of Gyeongsangnam-do Province. Conclusions: The population per one optical store established regionally means the existence of a potential consumer group but also low clinical accessibility for patients. In case of regions where optical store density is high, it may mean a risk from severe competition. It is essential to consider priorititzing toward regions where the population per business is beyond the regional average and business density is below the national average. In addition, it will be important to consider the limits of capital by sorting the regions which can manage the expense of fixed costs represented as the market price of lease.