본 연구는 한국과 핀란드의 고등학교 내신평가체제를 비교 분석함으로써 고등학교 성취평가제의 성공적 안착을 위한 시사점을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 우리나라 성취평가제와 핀란드의 교육 정책과 관련된 주요 문헌들을 분석한 결과, 평가 목적의 측면에서 우리나라는 외부자의 시선에서 학습에 대한 평가를 이루고자 하는 반면 핀란드는 학생 스스로의 성장과 발달을 도모하는 학습을 위한 평가를 이루는 데 목적을 두고 있었고, 평가 거버넌스의 측면에서 교과목별 담당교사가 평가에 대한 책임과 권한을 모두 가지는 우리나라와는 달리 핀란드는 담당교사가 출제 및 평가한 내용을 외부 사정관이 검토하는 방식의 이차원적 체제를 유지하고 있었다. 평가 과정의 측면에서 우리나라는 고정 분할점수 또는 단위학교 산출 분할점수 중 하나를 선택하지만, 핀란드는 국가 차원에서 제공되는 명확한 평가기준이 존재하지 않는 것으로 드러났다. 평가 결과의 측면에서 양국은 모두 총괄평가와 형성평가의 합산으로 학생의 등급을 결정하나 대학 입시에서 한국은 상대평가 등급을, 핀란드는 절대평가 등급을 반영하고 있었다. 평가 역량 측면에서 성취평가제는 교육과정과 평가의 일체화를 도모하는 데 긍정적 기여를 하고 있었고, 핀란드는 전문성과 자율성을 보장받는 자유로운 분위기 속에서 교사 스스로가 평가역량을 구축해나가고 있었다. 마지막으로 평가 문화의 측면에서 내신 성적이 대학입시에 중요한 요소로 작용하고 있는 우리나라와는 달리 핀란드는 대학입학시험과 대학별 본고사가 더욱 중요한 비율을 차지하고 있었다. 이상의 분석 결과에 근거하여 본 연구는 다음의 제언을 이루고자 한다. 첫째, 평가의 신뢰도 회복을 위하여 단위학교 산출 분할점수의 방식을 변형할 필요가 있고, 둘째, 교사 별 평가 결과에 대한 객관성과 공정성을 확보할 수 있는 외부장치의 마련이 필요하며, 셋째, 교사의 평가 전문성 제고를 위하여 교사의 자율성과 전문성을 보장해줄 수 있는 사회적 분위기가 조성될 필요가 있고, 넷째, 성취평가제의 지속성 유지를 위하여 정부 차원에서 제도에 대한 확고하고 구체적인 입장을 표명할 필요가 있으며, 다섯째, 대학에서는 고교 내신 반영 방식의 제고가 필요하다. 마지막으로 형성평가를 실시함에 있어서 학생에게 피드백을 제공하는 데 더욱 초점을 둘 필요가 있음을 제언한다.
The purpose of this study is to find out the implications for the successful settlement of high school achievement evaluation system by comparing and analyzing the evaluation system of high school in Korea and Finland. For this purpose, main documents related to achievement evaluation system in Korea and evaluation policy in Finland are analyzed. In terms of evaluation purpose, Korea intends to achieve ‘assessment of learning’ in the outward gaze, while Finland aims to make ‘assessment for learning’ to promote the growth and development of students themselves. In the aspect of evaluation governance, Finland maintains two-dimensional system in which the external reviewer reviews the content of the teacher, unlike Korea, where teachers have both responsibility and authority for evaluation. In the process of evaluation, Korea selects one of the fixed division score or the unit school division score, but Finland does not have a clear evaluation standard provided at the national level. In terms of the evaluation results, both countries have determined the grade of students by summing up the summative and formative evaluation, but it turns out that Finland makes better use of the original meaning of formative evaluation. In terms of teacher’s evaluation competence, the achievement evaluation system has contributed positively to the integration of the curriculum and the evaluation, and teachers in Finland builds up their evaluation ability in a freely atmosphere guaranteed professionalism and autonomy. Finally, in terms of evaluation culture, the most important factor is the score of university entrance examination in Korea while university entrance examination and university level tests is more important in Finland. Base on the results of analysis, this study tries to achieve the following suggestions. First, the method of calculating the unit school split score should be reviewed in order to ensure reliability of evaluation result. Second, external supervisory agency to guarantee objectivity and fairness of evaluation results by teachers is needed. Third, there should be a social atmosphere that can guarantee the autonomy and professionalism of the teachers. Fourth, it is necessary to express a firm and concrete stance on the achievement evaluation system at the government level. Fifth, it is needed to improve the method of reflecting grades from high school at universities. Finally, teachers should focus more on providing feedbacks to the students when executing formative evaluation.