李相定은 문화투쟁과 무장투쟁을 넘나든 특이한 경력을 가진 독립운동가이다. 그럼에도 그의 삶에 대한 접근은 문학, 미술, 독립운동사에서 제대로 다루어지지 못했다. 이상정은 대구에서 태어나 평생 일본, 중국 등을 오가며 표박의 삶을 살았다. 중국 망명 전이든 후든 그는 억압과 구속에 맞서 싸운 자유인이었다. 자유의 정신은 중국망명 전에는 교육과 문학과 미술을 통한 문화투쟁으로, 중국망명 후에는 항일전선의 전위를 담당하는 무장투쟁으로 나타났다.
본고는 새로 발굴된 몇몇 자료를 중심으로 중국망명 전 이상정의 삶을 복원하고 문화투쟁의 양상을 살펴보고자 하였다. 특히 지금까지 잘 알려지지 않았던 일본 유학시절의 행적과 귀국 후 전전한 학교들을 그의 자필이력서를 바탕으로 상당 부분 복원하였다. 백부 소남 이일우 家에서 시서화와 한학을 익힌 이상정은 일본 유학을 통해 서양화와 역사, 지리에 관한 소양을 쌓았다. 이 과정에서 획득된 문화자본과 상징자본은 이후 이상정의 삶을 결정짓는 중요한 요소가 되었다. 본고는 문화적 민족주의자의 관점에서 이상정의 중국망명 전의 삶을 교육, 미술, 문학 분야로 정리하였다. 교육을 통해서는 민족계몽운동에 투신하였고, 미술은 대구 최초의 서양화가로 개인전 출품이나 미술연구소 ‘벽동사’의 창설로 나타났다. 시조 창작이나 수필적 글쓰기로 나타난 문학작품은 자신의 삶의 행로와 깊은 연관을 맺은 것이었다.
한편 문화적 민족주의의 한계를 깨달은 이상정은 1925년 사회주의 청년 단체인 용진단의 창단을 주도하다가 중국으로 망명하게 된다. 이는 식민지 치하에서의 문화투쟁이 한계에 부닥쳐 더 이상 나아갈 수 없다는 것을 자각했기 때문이었다. 문화투쟁을 넘어서고자 하는 지점에 독립운동가 이상정이 존재하며, 이는 곧 국외에서의 무장투쟁으로 연결되었다.
Lee Sang-jeong is an independence activist with a unique career that has crossed cultural and armed struggles. Nevertheless, an approach to his life has not been properly dealt with in the history of literature, art, and independence movements. Lee Sang-jeong was born in Daegu and lived a hard life while drifting off Japan, Korea, and China all his life. Whether before or after exile in China, he was a free man fighting against oppression and restraint. The spirit of freedom appeared as a cultural struggle through education, literature, and art before Chinese exile, and as an armed struggle responsible for the advancement of the anti-Japanese front after Chinese exile. This paper attempted to restore Lee Sang-jeong's first half life, focusing on newly discovered data. Lee Sang-jeong, who learned poetry, writing, painting(詩書畵) and Chinese classics(漢學) while growing up in the family of his uncle, Sonam(小南), Lee Il-woo(李一雨), gained knowledge of Western painting, history, and geography through studying in Japan. The cultural capital and symbolic capital acquired in this process later became an important factor in determining Lee Sang-jeong's life. This paper attempted to organize Lee Sang-jeong's first half life, his education, art, and literary activities from the perspective of a cultural nationalist. Devotion in national enlightenment through education was the main theme of his first half life. Interest in the Korean language was shown to be the creation of Sijo(時調) or essay writing, and the interest in Western painting was shown to be the submit of individual exhibitions or the creation of the art research institute 'Byeokdongsa(碧瞳社)'. On the other hand, Lee Sang-jung, who realized the limitations of cultural nationalism, led the foundation of the socialist youth organization, Yongjindan(勇進團) in 1925, and defected to China. This was because he realized that the cultural struggle in Korea had reached its limit and could not go any further. Independence activist Lee Sang-jung existed at the point where he wanted to overcome the cultural struggle, which was an armed struggle abroad.