메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Chae, Shinhye (Keimyung University) Kim, Jae-Bum (Keimyung University) Shon, Soonyoung (Keimyung University)
저널정보
한국기본간호학회 기본간호학회지 기본간호학회지 제32권 제1호
발행연도
2025.2
수록면
138 - 148 (11page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aimed to translate and validate the Korean version of the Indiana University Simulation Integration Rubric (K-IUSIR) for assessing interprofessional communication in simulation-based education, focusing on its reliability and validity. Background: Interprofessional education (IPE) improves communication and teamwork skills critical for ensuring patient safety. However, there is a lack of standardized tools for assessing interprofessional communication in Korea. Methods: A methodological study involving a secondary analysis was conducted with 221 nursing and medical students. Data were collected through simulation recordings and surveys and analyzed using Cronbach’s ⍺, intraclass correlation coefficients (ICCs), expert content validity, and Rasch analysis. Results: The K-IUSIR demonstrated high internal consistency (Cronbach’s ⍺=0.854), inter-rater reliability (ICC=0.832), and strong content validity. Rasch analysis confirmed appropriate item fit and difficulty levels, with a 3-point Likert scale identified as the most suitable format. Conclusion: The K-IUSIR is a reliable and valid tool for evaluating interprofessional communication, which can be utilized in developing interprofessional education programs. Furthermore, it can facilitate better interprofessional collaboration through effective communication.

목차

INTRODUCTION
METHODS
RESULTS
DISCUSSION
CONCLUSION
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092487038