본 연구는 교육사업 선정에 따른 프로젝트 결과물 도출을 위하여 압축된 한 학기 커리큘럼을 기획하고 진행한 과정과 결과물을 정리한 VR콘텐츠 제작 수업 연구이다. 그동안 애니메이션 VR콘텐츠 관련 선행연구들은 산업 동향이나 일반적인 기술 소개, 또는 콘텐츠 활용과 관련한 내용들이 대부분이었으며 커리큘럼이나 수업계획서와 같은 직접적인 교육과정을 개발하는 내용은 찾을 수 없었다. 이에 연구자는 직접 한 학기 동안 애니메이션 VR콘텐츠를 제작하는 수업을 설계하고 이를 기획/연출 수업과 제작 수업으로 나누어 진행하였으며 그 개발 과정과 결과를 정리하였다. 연구 과정은 먼저 애니메이션 교육에서 필요한 최종 결과물 형태를 결정하기 위하여 매체의 차이를 분석하였다. VR 매체는 360영상, 3DAnimation, GAME으로 나누었고 MR과 XR 매체는 AR의 발전형으로 개념을 정리하여 AR로 통일하였다. 이후 VR 3종과 AR의 장단점을 분석 후 본 제작 수업 영상 형식을 기존 애니메이션 기법으로 만드는 360영상, 즉 ‘360애니메이션’으로 정하였다. 또한 VR영상 연출에 더 많은 시간을 집중하고 제작에서는 효율성을 위해 실사 촬영 후 리터칭 한 배경을 사용하고 캐릭터 움직임은 최소화하는 ‘VR무빙툰’을 최종 결과물 형태로 설정하였다. 그 결과 기존 수업에서 사용한 컴퓨터와 소프트웨어를 그대로 사용하여 수업을 진행할 수 있었다. 수업은 기존영상과 VR영상의 연출 차이를 배우고 스토리 기획, 캐릭터 설정, 스토리보드를 제작하는 기획/연출 수업과 360애니메이션을 제작하기 위한 소프트웨어와 기술을 학습하는 수업, 총 2개를 운영하였다. 2개 수업 모두 10주 차까지 기획/연출 연구 및 프로그램 학습으로 진행하고 나머지 5주 차는 2개 수업을 연동하여 실습 제작 수업으로 진행하였으며 부족한 제작 지도를 위하여 비정규 워크숍 과정을 함께 진행하였다. 수업 진행 과정에서 전통적 영상연출에 익숙한 학생들에게 기존영상과 VR영상을 함께 만들면서 연출의 차이를 경험하도록 하였으나 프레임과 컷, 카메라 개념이 없는 VR영상 연출은 어려운 도전이었으며 영상은 모두 유튜브에 공개되어 확인할 수 있다. 결과적으로 최초 의도한 수준의 VR영상 연출은 완성하지 못하였으나 VR 공간의 칸 만화 연출이나 2D공간에서 VR 공간 확장으로 감정 표현을 시도하는 등의 실험적 연출, 웹툰용 3D배경으로 VR 공간을 효과적으로 제작하는 등 학생들의 창의적인 아이디어도 발견할 수 있었다. 본 연구에서 제안하는 ‘360 애니메이션’ 형식의 VR콘텐츠는 수업에서 기존 실습 장비를 활용하여 진행하고 유튜브에서 모바일 기기와 Cardboard를 사용하여 추가 비용 없이 VR영상을 직접 체험할 수 있으므로 VR 관련 제작 수업에서 바로 적용할 수 있다. 본 연구에서 제시된 2개 과목의 수업계획서와 결과물 들이 애니메이션 관련 학과에서 VR콘텐츠 제작 수업을 계획할 때 참고 자료로 활용되기를 기대한다.
This study is a VR content production class study that organizes the process and results of planning and carrying out a compressed one-semester curriculum to derive project results according to the selection of educational projects. In the meantime, previous studies related to animation VR contents were mostly related to industry trends, general technology introduction, or contents utilization, and contents that directly developed curriculums such as curriculums or lesson plans could not be found. Accordingly, the researcher designed a class for producing animation VR contents for one semester, divided it into a planning/directing class and a production class, and summarized the development process and results. The research process first analyzed the differences in media to determine the final output form required in animation education. VR media was divided into 360 video, 3DAnimation, and GAME, and MR and XR media were developed as AR, and the concepts were summarized and unified as AR. Afterwards, after analyzing the pros and cons of the three types of VR and AR, the format of this production class video was determined as a 360 video made with existing animation techniques, that is, ‘360 animation’. In addition, more time was focused on directing VR images, and for efficiency in production, a background retouched after live-action filming was used and ‘VR Moving Toon’, which minimized character movements, was set as the final result. As a result, it was possible to proceed with the class using the computer and software used in the existing class. A total of two classes were operated: a planning/directing class to learn the difference between existing video and VR video directing, and a planning/directing class for story planning, character setting, and storyboard production, and a class for learning software and technology for producing 360 animation. Both classes were conducted as planning/directing research and program learning until the 10th week, and the remaining 5 weeks were conducted as practice production classes by linking the two classes, and an irregular workshop process was conducted together to provide insufficient production guidance. During the course of the class, students accustomed to traditional video directing were made to experience the difference in directing by making existing and VR videos together, but directing VR videos without the concept of frames, cuts, and cameras was a difficult challenge, and all videos were released on YouTube to be confirmed. can As a result, the VR video production at the level originally intended was not completed, but experimental directing such as directing Khan cartoons in VR space or attempting to express emotions by expanding VR space in 2D space, effectively producing VR space as a 3D background for webtoons. Students’ creative ideas were also discovered. VR contents in the form of ‘360 animation’ proposed in this study can be conducted using existing practice equipment in class, and VR videos can be directly experienced at no additional cost by using mobile devices and cardboard on YouTube, so you can directly experience VR-related production classes. can be applied It is expected that the lesson plans and results of the two subjects presented in this study will be used as reference materials when planning VR content production classes in animation-related departments.