메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박신영 (동아대학교) 어용숙 (동국대학교)
저널정보
한국수산해양교육학회 수산해양교육연구 수산해양교육연구 제30권 제1호(통권 제91호)
발행연도
2018.2
수록면
98 - 108 (11page)
DOI
10.13000/JFMSE.2018.02.30.1.98

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this research was to examine the effects of self-directed learning readiness, social capital and life satisfaction on successful aging. The subjects were 152 adult learners who participated in university museum in Changwon city’s lifelong education institution. Data were collected using self-report questionnaires and analyzed with the SPSS-WIN 22.0 program. The results were as follows. Firstly, the mean score was for self-directed learning readiness 2.79, social capital 2.90, life satisfaction 2.95 and successful aging 2.92. Secondly, the difference of successful aging according to general characteristics was statistically significant in education(F=5.08, p=.007) and religion(t=2.85, p=.005). Thirdly, successful aging was significant correlation self-directed learning readiness(r=.43, p<.001), social capital(r=.44, p<.001), life satisfaction(r=.47, p<.001). Fourthly, factors that significantly influenced successful aging were religion(β=.16, p=.030), self-directed learning readiness(β=.21, p=.016), life satisfaction(β=.23, p=.018). These variables showed explanatory power of 29.4%. The results of this study will provide basic data for the development of programs and policies for the successful aging of adult learners at a time when Korean society is rapidly transitioned to an aging society.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 노년기의 평생학습, 사회적 자본, 생활만족, 그리고 성공적 노화
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-454-001769294